بیمه نامه باربری
تاریخچه:
به نظر شما قدیمی ترین بیمه نامه ها چگونه بودند؟
عکس قرار بگیرد
بیمه نامه های باربری و دریایی قدیمی ترن بیمه نامه های ثبت شده هستند، قبل از این که هر بیمه نامه ای ابدا شود بیمه نامه های باربری به نوعی وجود داشته اند!!
یکی از اولین نشانه های پیدایش بیمه را می توان به بازرگانان چینی ها نسبت داد؛ آن ها متوجه شدند احتمال دستبرد زدن به همه شناور هایی که در یک روز در بندر تردد میکننده بسیار کم است، بنابر این برای جلوگیری از نابودی کامل کالا های خود آن را در چند کشتی یا قایق باربگیری میکردند.
بازرگانان بابل و فینیقیه درک بهتر از بیمه داشتند، آن ها برای تامین هزینه های باربری و کشتی وامی دریافت می کردند که بهره آن بیشتر از وام های معمول بود، این اختلاف بهره را میتوان اولین صورت از دریافت حق بیمه نامید؛ اگر کالا یا کشتی مورد آسیب قرار می گرفت، از بازپرداخت آن معاف بودند؛ به عبارتی ریسک آسیب دیدگی کالا یا کشتی از وام گیرنده به وام دهندگان منتقل میشد.
نوعی دیگر از نمونه های از این دست در بنادر دنیای باستان وجود داشته است، به نحوی که صاحب بار یا کشتی قبل از شروع سفر خود با قماربازانی قرار می گذاشت که اگر کشتی و بار به سلامت به مقصد رسید مبلغی به آنان بدهد، اما اگر در مسیر کشتی دچار آسیب دیدگی شد مبلغ بار و کشتی به خانواده و بازماندگان او داده شود.

ظهور بیمه به شکل امروزی:
دو رخداد تاریخی مهم ترین نقش در به وجود آمدن قرارداد های بیمه به شکل امروزی را داشتند؛ رخداد اول آتش سوزی بزرگ لندن که میتوانید داستان آن را در اینجا مطالعه کنید.
رخداد دیگر گردهمایی جمعی از بازرگانان در قهوه خانه لویدز که در ادامه به داستان آن می پردازیم.
در ابتدای قرن هفده میلادی بازرگانان اینگلیسی پیمانی را بنا نهادند که میتوان آن را اولین شکل بیمه امروزی نامید. آنان در کافه ای به نام لویدز در لندن گرد هم جمع شدند و با یکدیگر قرار گذاشتند که در سود و زیان سفر های دریایی با یکدیگر شریک باشند.
انواع:
انواع بیمه نامه های باربری به شرح زید است:
- بیمه نامه باربری وارداتی
- بیمه نامه باربری صادراتی
- بیمه نامه باربری داخلی
پوشش ها:
بر اساس استاندارد های شرکت لویدز لندن پوشش های بیمه نامه های باربری شرایط زیر را دارا هستند:

- تلف کامل یا Total loss
- کلوز C
- کلوز B
- کلوز A
تلف کامل یا Total loss:
این کلوز صرفا خسارت کامل به بار ناشی از غرق شدگی کامل، آتش سوزی یا مفقودی را تحت پوشش قرار می دهد.
خطرات تحت پوشش کلوز C:
- آتش سوزی(Fire)
- انفجار (explosion )
- تخلیه کالا در بندر پناه (discharge of cargo at a port of distress)
- به گل نشستن کشتی یا شناور (stranded)
- هزینه ارسال کالا به مقصد (Forwarding charge )
- واژگون شدن یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی (Overturning or derailment of land conveyance)
- تصادف یا برخورد کشتی ، شناور یا وسیله حمل با هر جسم خارجی به غیر از آب (Collision or contact of vessel craft or conveyance with any external object other than water )
- زمين گير شدن (grounded)
- غرق شدن (sunk)
- هزینه به حداقل رساندن خسارت (Minimizing Losses )
- واژگون شدن کشتی (capsized)
- تفدیه زیان همگانی ( General Average sacrifice )
- به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی ( Jettison )
- هزینه زیان همگانی (General Average chages )
- هزینه نجات (salvage charges )
- مسئولیت متقابل در تصادم ( both-to-blame collision )
خطرات تحت پوشش کلوز B:
علاوه بر خطرات تحت پوشش کلوز C موارد زیل هم تحت پوشش این کلوز می باشد.
- زلزله ، آتشفشان یا صاعقه ( Earthquake , Volcanic Eruption or Lightning)
- به دریا افتادن کالا از روی عرشه (Washings over board )
- تلف کلی مربوط به هر بسته در حین بارگیری یا تخلیه از کشتی یا شناور ( Total loss of any package dropped whilst loading on to or unloading from vessel or craft )
- ورود آب دریا ، دریاچه یا رودخانه به کشتی ، شناور ، انبار وسیله حمل ، کانتینر یا محل انبار ( Entry of sea, lake or river water into vessel, conveyance or place of storage)
- تلف شدن کلی هر بسته در کشتی یا شناور (Total loss of any package lost overboard or dropped during loading or unloading to/from vessel or craft )
خطرات تحت پوشش کلوز A:
در کلوز A کلیه خطراتی که کالا را تهدید میکنند تحت پوشش قرار میگیرند. این کلوز به نوعی یک بیمه نامه تمام خطر است.
علاوه بر موارد بالا کلوز های زیر هم تحت پوشش این کلوز می باشد.
- طوفان (Heavy weather )
- راهزن دریایی (Piracy )
- آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا هر قسمت از آن از سوی هر شخص متخلف
- خسارت هاي ناشی از باران و آفتاب
- دم کردن (Ships sweat )
- شکست ( Breakage )
- ساييدگي و زنگ زدگي ( Tear & Rust )
- خسارت ناشی از چنگک
- روغن زدگی ، به گل آلوده شدن ، به رنگ و اسید آلوده شدن
- خسارات ناشی از کالای مجاور ( بو گرفتن ،برخورد ،آلودگی )
- کرم زدگی ، موش خوردگی ، حشره زدگی
- دله دزدی (Pilferage)
- ریزش
- کسری ( Shortage )
- خسارت هاي ناشی از عمل کارکنان کشتي (باراتری )
- سرقت ( Theft )
- عدم تحویل (Non- delivery )
- نشت ( Leakage )
- لب پریدگی ، کج شدن ،خراشیدگی و ضربه زدگی ، لک برداشتن
